Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, Maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya. (QS Al A’raf 7:96) Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, Maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, Maka sudah sepantasnya Berlaku terhadapnya Perkataan (ketentuan kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya. (QS Al Isra’ 17:16) Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kamipun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka dengan sekonyong-konyong, Maka ketika itu mereka terdiam berputus asa (QS Al An’am 6:44).

14 Oktober 2014

Jangan Jadikan Orang Kafir sebagai Pemimpin

Pasca terjadinya peristiwa pengusiran Yahudi Bani Qunaiqa dari Madinah dan untuk menjelaskan perbezaan antara si munafik Abdullah bin Ubai dengan sahabat Ubadah bin Shamit, Allah swt berfirman:

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin (mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata: "Kami takut akan mendapat bencana". Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu keputusan dari sisi-Nya. Maka kerana itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang mereka sembunyikan dalam diri mereka. "(QS. Al Maidah: 51-52)

Jika diperhatikan undang-undang syariat yang dikeluarkan menyusul peristiwa ini, yaitu ayat-ayat Al-Quran yang diturunkan sebagai komentar terhadap kasus tersebut, dapatlah diketahui bahawa seorang Muslim tidak boleh menjadikan non-Muslim sebagai wali (pemimpin / pelindung / penolong) atau atau sebagai "teman setia" atau "sejawat" untuk melakukan kerjasama dan menjalin tanggung jawab kewalian.

Masalah ini termasuk hukum-hukum Islam yang tidak pernah diperselisihkan oleh kaum Muslimin sepanjang masa kerana ayat-ayat Al-Quran menyangkut masalah ini banyak sekali jumlahnya. Hadis-hadis Nabawi pun yang menegaskan masalah ini bahkan mencapai derajat mutawatir ma'nawi. Disini, tidak perlu kami sebutkan dalil-dalil tersebut memandangkan sudah banyak diketahui oleh masyarakat luas.

Tidak ada pengecualian dalam hukum wala 'ini melainkan disebabkan oleh satu keadaan, iaitu apabila kaum Muslimin dalam keadaan terlalu lemah menghadapi berbagai intimidasi dipaksa sedemikian rupa untuk memberikan wala'nya. Allah swt telah memberikan keterangan ini dalam firman-Nya:

"Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi wali dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, nescaya lepaslah ia dari pertolongan Allah, kecuali kerana (siasat) memelihara diri dari sesuatu yang ditakuti dari mereka. dan Allah memperingatkan kamu terhadap diri (siksa) Nya. dan hanya kepada Allah kembali (mu) ". (QS. Ali Imran: 28)

Allahuyarham Dr Muhammad Said Ramadhan Al Buthy dalam kitab Fiqhus Shirah-nya menjelaskan, larangan menjadikan non-Muslim sebagai wali ini tidak bererti sebagai perintah untuk berbuat dengki pada mereka. Seorang Muslim dilarang berlaku dengki kepada siapapun. Harus disedari pula bahawa seseorang marah terhadap orang lain kerana Allah Swtitu tidak sama dengan berbuat dengki kepadanya. Hal ini kerana tindakan yang pertama berpunca dari kemungkaran non-Muslim yang tidak diridhai Allah yang membuat seorang Muslim marah karenanya. Sementara itu, tindakan yang kedua berpunca dari peribadinya, tanpa memandang tindakan dan perbuatannya.

Marah kerana Allah swt sebenarnya timbul kerana rasa kasihan kepada orang yang berbuat maksiat atau orang kafir yang sepatutnya mendapat murka tersebut. Hal ini kerana seorang Mukmin diperintahkan supaya mencintai semua orang sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri. Tidak ada sesuatu yang lebih dicintai oleh seorang mukmin selain membebaskan dirinya dari siksa hari kiamat dan meraih kebahagiaan abadi. Kerana itu, jika ia marah kepada orang-orang yang berbuat maksiat atau orang-orang kafir, itu hanya kerana ghirah-nya kepada mereka dan keprihatinannya melihat mereka terancam oleh kesengsaraan abadi dan siksa Allah swt di akhirat. Ini tentu bukan tindakan dengki yang dilarang. Tindakan ini tak ubahnya seperti seorang ayah yang marah kepada anaknya demi kemaslahatan dan kebahagiaan sang anak tersebut.

Tindakan ini juga tidak bertentangan dengan perintah bertindak "keras" terhadap kaum kafir, kerana sering kali tindakan "keras" itu merupakan satu-satunya cara untuk pembaikan. Seorang penyair pernah berkata,

"Bertindaklah keras supaya mereka sadar. Siapa yang mengasihi seseorang, hendaklah sekali-kali bertindak keras kepadanya. "

Hendaknya diketahui pula bahawa larangan memberikan wala 'kepada kaum kafir tidak berarti memberikan peluang untuk bertindak tidak adil kepada mereka atau tidak menghormati perjanjian-perjanjian yang sedang berlangsung antara kaum Muslimin dengan kaum kafir. Keadilan harus selalu ditegakkan. Kebencian dan kemarahan kerana Allah sama sekali tidak boleh menghalang pelaksanaan prinsip-prinsip keadilan.

"Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk Berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa ... "(QS. Al Ma'idah: 8)

Hal ini bertujuan supaya anda menyedari bahawa kaum Muslimin tidak seperti umat lain, adalah satu umat sebagaimana ditegaskan dalam naskah perjanjian yang telah kami jelaskan terdahulu. Dengan demikian, wala 'dan persaudaraan mereka harus terhad pada lingkungan mereka sahaja. Adapun pergaulan (mu'amalah) mereka kepada semua orang harus didasarkan kepada prinsip keadilan dan keinginan akan kebaikan bagi semua orang.  [shodiq ramadhan]

Tidak ada komentar:

Pengunjung

Free counters!